همشهری آنلاین: معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از آغاز مرحله‌ پنجم اعطای پژوهانه به رساله دانشجویان دکتری خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدی در نشست خبری «آغاز مرحله‌ پنجم اعطای پژوهانه» به دانشجویان دکتری- که در ساختمان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد- با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها تا پایان هفته جاری مهلت دارند که اطلاعات دانشجویان مشمول را به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ارسال کنند واین وزارتخانه‌ها نیز پس از مدتی اطلاعات را برای معاونت می‌فرستند که امیدواریم تا پایان دی ماه سال جاری مبالغ پژوهانه پرداخت شود.

به گفته‌ وی پیش‌بینی می‌شود در مجموع مراحل چهارم و پنجم این طرح که در سال 90 اجرا می‌شود، پنج هزار دانشجوی دکتری مشمول این طرح قرار بگیرند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که این حمایت معاونت از دانشجویان دکتری به صورت وام نیست بلکه کمک بلاعوض است خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد رساله‌های قوی و به موقع در جهت بومی سازی مسائل علمی کشور باشیم.

وی با بیان این که تاکنون 81 دانشگاه مشمول این طرح شده‌اند گفت: بیشترین میزان حمایت در بین دانشگاه‌های وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی تهران با یک هزار و 684 دانشجو شده است.

همچنین بیشترین میزان حمایت در بین دانشگاه‌های وزارت علوم نیز به دانشگاه تربیت مدرس با یک هزار و 85 دانشجو تعلق دارد.

وی با تاکید بر این که در اعطای پژوهانه، تمامی دانشجویان رشته‌های مختلف از یک میزان پژوهانه بهره‌مند می‌شوند اظهار کرد: معمولا این گونه مطرح می‌شود که دانشجویان رشته‌های علوم انسانی آنچنان نیازی به حمایت مادی ندارند. این در حالی است که از دانشجویان فنی و مهندسی نهادهای زیادی حمایت می‌کنند اما دانشجویان رشته‌های علوم انسانی به خصوص کسانی که فعالیتهای بنیادی ونظریه‌پردازی انجام می‌دهند کمتر مورد حمایت نهادهای گوناگون قرار می‌گیرند.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به آغاز طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری از سال 88 در کشور با همکاری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت گفت: ارتقای کیفیت رساله‌ها در جهت انطباق با نیازهای کشور، گسترش نهضت تولید علم، بهره‌مندی از پژوهش‌ها در راستای اهداف کشور و تمام وقت کردن دانشجویان در انجام رساله‌ دکتری از اهداف اجرای این طرح محسوب می‌شود.

به گفته سیدی، طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری شامل دانشجویان دکتری تمام وقت دانشگاه‌های دولتی مجری طرح آموزش رایگان است.

دکتر سیدی با بیان این که دانشجویان مشمول طرح حداکثر ظرف چهار ترم تحصیلی پس از تصویب پروپوزال و دریافت اولین قسط از پژوهانه خود فرصت دارند تا رساله خود را به پایان برسانند، گفت: از دیگر شرایط این طرح این است که دانشجویی مشمول این طرح خواهد بود که شاغل و بورسیه نباشد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: دانشگاه‌ها پس از تصویب پروپوزال دانشجویان دکتری، اسامی دانشجویان مشمول را به وزارت علوم یا بهداشت ارسال می‌کنند و این وزارتخانه‌ها نیز پس از بررسی صحت و سقم اطلاعات داده شده اسامی نهایی دانشجویان مشمول را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت پرداخت پژوهانه ارسال می‌کنند. در نهایت معاونت نیز به نام هر دانشجو پنج میلیون تومان به دانشگاه پرداخت می‌کند.

به گفته‌ سیدی دانشگاه‌ها نمی‌توانند این مبالغ را صرف فعالیت‌های دیگری کنند.

وی خاطرنشان کرد: پس از پرداخت مبالغ پژوهانه به اسم هر دانشجو به دانشگاه‌ها اولین قسط شامل 35 درصد پنج میلیون تومان به دانشجویان پرداخت می‌شود، سپس مرحله‌ دوم یعنی 35 درصد مبلغ کل پژوهانه زمانی که 50 درصد رساله انجام شده و به تایید استاد راهنما و دانشگاه برسد پرداخت خواهد شد.

به گفته دکتر سیدی 30 درصد باقیمانده پژوهانه نیز پس از دفاع از رساله دکتری به دانشجویان پرداخت می‌شود.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که در مرحله اول طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری از سال 88 آغاز شد افزود: در این مرحله یک هزار و 320 دانشجو از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم و یک هزار و 168 دانشجو از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت مشمول این طرح شدند که در مجموع 12 میلیارد و 440 میلیون تومان پژوهانه به دانشجویان پرداخت شد.

وی افزود: درسال 89 با توجه به نامگذاری آن سال به سال «همت مضاعف و کار مضاعف» و در جهت افزایش سرعت اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری در دو مرحله پرداخت‌ها صورت گرفت. به طوری که در شش ماهه‌ اول سال 89 ، 798 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت علوم و 420 دانشجو از دانشگاه‌های وزارت بهداشت مشمول طرح قرار گرفتند که در مجموع شش میلیارد و 90 میلیون تومان پژوهانه به این دانشجویان پرداخت شد.

سیدی ادامه داد: در شش ماهه دوم سال 89 که مرحله‌ سوم طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری محسوب می‌شود، 895 دانشجو از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت و دو هزار و 95 دانشجو از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم مشمول طرح قرار گرفتند که در مجموع 14 میلیارد و 950 میلیون تومان پژوهانه به دانشجویان اعطا شد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: در شش ماهه اول سال 90 که در مرحله‌ چهارم طرح اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری است دو هزار و 553 دانشجو از دانشگاه‌های تحت پوشش وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مشمول این طرح قرار گرفتند که 12 میلیارد و 765 میلیون تومان به آنها پژوهانه اعطا شد.

به گفته‌ی سیدی، تمام دانشگاه‌هایی که دانشجویان مشمول دارند تا پایان هفته‌ جاری مبالغ پژوهانه را از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت خواهند کرد.

کد خبر 154291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز